Įrašo
eiga
Prieš įrašus
pageidautina, kad atlikėjas savo repeticijų kambaryje su vienu
mikrofonu į kasetę įrašytų savo dainų demonstracines
versijas ir duotų pasiklausyti studijos inžinieriui.
Tai labai palengvins darbą, nes jau prieš pradedant įrašus bus
žinomas dainų pobūdis.
GYVŲ BUGNŲ ĮRAŠYMAS:
-
Būgninkas nurodytoje studijos
vietoje patogiai išdėsto būgnų
komplektą ir pagroja keletą ritmų, kad būtų galima įvertinti
jo grojimo stilių ir lygį. Nuo to priklausys kaip bus
statomi mikrofonai. Paprastai laikomasi principo garsinti
kiekvieną būgną iš arti.
-
Būgninikui grojant, pastatomi ir
suderinami 2 mikrofonai virš viso komplekto (overhead).
Išbandoma keletas konfigūracijų.
-
Miksuojant signalą
su overhead, parenkama bosinio būgno mikrofono padėtis.
-
Miksuojant signalą
su overhead, parenkamos 1 arba 2 solinio būgno
mikrofonų padėtys (iš viršaus ir apačios).
- Miksuojant signalą su overhead,
parenkamos tomų mikrofonų padėtis.
- Kartais pastatomi 1 ar 2 papildomi
kambario (room) arba lėkščių
(cymbals) mikrofonai.
-
Prijungiami
akompanuojantys instrumentai, jei reikia ir vokalas.
-
Būgininkui ir
akompanuojantiems muzikantams duodamos ausinės ir jose
suderinamas būgninkui tinkamas akompanimento miksas. Jei
reikia, į ausines paduodamas metronomo signalas ir
reverberacijos bei užlaikymo (delay) efektai.
-
Galutinai
pakoreguojami mikrofonų signalų lygiai, suderinami dinamikos
kontrolės prietaisai (kompresoriai ir limiteriai) ir
ekvalaizeriai, atliekama bei perklausoma keletas
kontrolinių įrašų ir pirmyn.
GITARŲ ĮRAŠYMAS:
-
Gitaros paprastai įrašinėjamos jau įrašius mušamuosius, t.y.
gitaristas per ausines klausosi įrašo ir "užgroja ant
viršaus". Deja studija turi labai ribotas galimybes būgnus ir
gitaras įrašinėti vienu metu. Nors sakoma, kad įrašinėjant
vienu metu neprarandamas ryšys tarp muzikantų ir įrašas būna
gyvesnis, tačiau patirtis rodo, kad įrašinėjant vienu metu
neprofesionalūs muzikantai padaro žymiai daugiau grojimo
klaidų.
-
Bosinė gitara
dažniausiai rašoma jungiant tiesiai į lempinį pradinį stiprintuvą/diboksą (į liniją). Skambesiui
pakoreguoti kartais prijungiamas gitarinis procesorius arba
ekvalaizeris. Jei muzikantas turi savo kubą, signalas į
liniją prijungiamas iš kubo pradinio stiprintuvo išėjimo.
Kartais lygiagrečiai su linija, kubas įgarsinamas ir su
mikrofonu, šiuo atveju bosinė gitara įrašoma į 2 takus ir
suvedimo inžinierius turi atsižvelgti į galimą laikinį šių
takų nesuderinamumą. Dažnai
studijose naudojami įvairūs triukai, kaip pavyzdžiui,
papildomas mikrofonas pastatomas prie pat elektrinės bosinės gitaros
stygų.
-
Elektrinės gitaros
paprastai įrašomos 1 ar 2 mikrofonais nuo gitarino kubo.
Naudojami visokie mikrofonų išdėstymo būdai, kartais
mikrofonas statomas ir toli nuo kubo (ambience) ir už kubo.
Mikrofonų padėtys atrandamos statant juos įvairiose vietose ir
klausantis jų signalo per ausines. Kartais naudojami
gitariniai procesoriai, kurie modeliuoja įvairių
gitarinių stiprintuvų (amp) ir kolonėlių (kabinetų) skambesį, tai
leidžia eliminuoti patalpos akustikos trūkumus, tačiau
priduoda skambesiui dirbtinumo. Būna kad įrašomas neapdirbtas
(clean) gitaros signalas, o reikalingi efektai (distortion,
overdrive, wah ir pan.) uždedami suvedimo metu. Tokiu atveju,
kad įrašant nenukentėtų grojimo technika, dalis "clean"
gitaros signalo atšakojama ir į ausines paduodama perleidžiant
per "fuzą" ar kitą efektą.
KITŲ
INSRUMENTŲ ĮRAŠYMAS:
-
Akustiniai instrumentai įrašomi vienu ar keliais mikrofonais,
parenkant jiems padėtis, kuriose instrumentas skamba
geriausiai. Kadangi jau sukaupta nemažai patirties ir parašyta
nemažai literatūros, tai pradinės mikrofonų padėtys dažnai
būna žinomos, belieka tik jas šiek tiek pakoreguoti.
-
Elektriniai klavišiniai ar ritmo mašinos yra jungiami į liniją
per diboksą, o jei jie turi MIDI išėjimą, tai jų
partijos įrašomos ir į sekvenserio MIDI takus, kad vėliau
jas būtų galima koreguoti ir prijungus semplerius arba
virtualius instrumentus automatiškai sugroti kitais garsais.
VOKALŲ ĮRAŠYMAS:
-
Vokalams įrašinėti naudojamas didelės diafragmos
kondensatorinis mikrofonas, lempinis pradinis stiprintuvas
(preamp), lempinis kompresorius ir pop filtras, kuris tuo
pačiu tarnauja ir minimalaus burnos atstumo nuo mikrofono
kontrolei. Atsižvelgus į dinaminį balso diapazoną,
kompresoriaus suveikimo slenkstis nustatomas tik patiems
stipriausiems garsams. Labai dinamiškiems vokalams įrašo metu
išėjimo signalo lygis gali būti reguliuojamas preampo "output"
reguliatorium arba mikšerinio pulto slankikliu (fader).
-
Kadangi paprastai vokalas įrašomas, jau įrašius kitus
instrumentus, tai svarbu, kad vokalistas ausinėse gerai
girdėtų save ir pritariančią muziką. Paprastai į ausines
paduodama šiek tiek vokalo reverberacijos bei
aido efektų, kad
vokalistas jaustūsi apsuptas garso ir būtų lengviau dainuoti.
SUVEDIMAS IR
PREMASTERIO PARUOŠIMAS:
-
Suvedimas (mixing), deja, retai kada gali išgelbėti
blogai aliktą arba blogai įrašytą dainą. Tačiau
gerai sugrotą ir įrašytą dainą suvedimas gali
padaryti kur kas labiau
malonesnę klausymui. Todėl atėjęs į studiją atlikėjas turi
būti jau "susigyvenęs" su savo dainomis, o inžinierius turi
greitai perprasti visas tų dainų atlikimo ypatybes. Ir tikrai
negalima palikti atlikimo ar įrašo klaidų, tikintis, kad
viskas bus ištaisyta per suvedimą.
-
Suvedimas
įtraukia instrumentų lygių, dažnių, dinamikos, panoramos bei
visokių efektų suderinimą ir yra gana ilgas, kruopštus ir
nemažai techninių žinių reikalaujantis darbas. Geriausia, kad
pradinį, labiau techninio pobūdžio, suvedimą atliktų
inžinierius, o vėliau kartu su muzikantais (ir prodiuseriu,
jei toks yra) būtų suderinamas bendras dainos skambesys.
-
Atlikus suvedimą, kiekviena daina suvedama į
vieną failą ir
atliekamas premasterio paruošimas. Jei suvedimas atliktas
gerai, tai premasterio paruošimui labai nedaug ko ir tereikia,
tačiau beveik visada reikalinga bendra visos dainos dažninė
korekcija, dinamikos ir stereo panoramos derinimas, efektų
pridėjimas, triukšmų valymas, bendras garsumo iškėlimas, dainų
tarpusavio garsumo sulyginimas, dainų pradžių, pabaigų,
eiliškumo ir tarpų sutvarkymas. Šiais darbais užsiima
masteringo inžinierius.
-
Suvedimui ir premasterio paruošimui yra labai svarbu kokius
monitorius naudoja inžinierius ir ar sutvarkyta jo darbo
kambario akustika.
|